Dans och yoga

Efter att ha dansat och undervisat i dans i många år påbörjade jag en regelbunden yogapraktik och upptäckte att det var ett perfekt komplement till dansträningen. För mig har yoga moment och tankegångar som kompletterar dansens.

För mig som jobbar som danspedagog är detta den ultimata kompletterande träningen. Malins bakgrund inom dans och danspedagogik gör mig väldigt trygg i att jag får god handledning och anpassad yogapraktik.

- Rebecka, danslärare

Under min utbildning till danspedagog hade jag värk i min ländrygg. Olika röntgen visade att det inte var någon fysisk skada på rygg. Alltså fysisk som en vrickad fot, diskbråck eller sträckning, utan det var värk som uppkom av andra orsaker.

Jag upplevde under min utbildning att det fanns en hel del psykiska påfrestningar, vilket inte var konstigt eftersom det var en intensiv utbildning med fullt schema. Det fanns bland mig och andra prestationsångest, lågt självförtroende, låg självkänsla och en känsla av otillräcklighet. Detta hör ju till viss del till de unga vuxenåren och leder oftast till mental utveckling. Men jag kan i efterhand se att det hade varit positivt att prata om och arbeta medvetet med det.

På grund av mina utmaningar både fysiskt och psykiskt så ledde det mig till att skriva min C-uppsats -  "Utveckling av jazzdansträning, genom idrottsforskning". Den handlade om hur man som elev och lärare mer medvetet skulle kunna arbeta mer individanpassat och strukturerat med träning kontra återhämtning. Både för att förebygga skador, men även för att få en mer effektiv och sund utveckling.

Livet som danspedagog

När jag examinerades och började jobba som danspedagog upplevde jag andra svårigheter. Jag hade under många år fokuserat på min egna utveckling, och nu handlade det istället om elevernas. På grund av det så blev det svårare att hålla igång min egna träning. Det ledde till att jag fick tillbaka vissa gamla smärtor, men även nya.

Jag blev webbutvecklare också

Jag arbetade som danspedagog från hel- till deltid under flera år, tills jag valde att även bli webbutvecklare. Jag tänkte att ett stillasittande och stabilt jobb skulle vara ett bra komplement till det flexibla och rörliga arbetet som danspedagog var.
Det blev istället att jag arbetade heltid som webbutvecklare och började igen uppleva gamla men även nya smärtor i kroppen, som i sin tur återigen ledde till en rad av olika behandlingar.

Det var här som jag började praktisera yoga regelbundet.

Värk kan bero på många olika saker

Man vet att psykiska besvär som ångest, hög press, depression och stress kan vara orsaken till fysiska smärtor som värk, inflammationer och stelhet. Att ångest, dåliga relationer och oro kan skapa muskelspänningar och på lång sikt kan utlösa ex. fibromyalgi (Referens 1177, se nedan).

Yoga har visat sig minska stress

Jag upptäckte hur yogapraktiken fyller de hål inom min träning som jag saknade. Att jobba med medveten närvaro i kroppen och i sinnet, samt att lära mig hitta ett inre lugn. På ett skonsamt sätt utmana kroppen på det ställe där den befinner sig, utan att skynda. Lära känna kroppens och hjärnans begränsningar. Acceptera dem eller medvetet jobba med dem. Jag förstod att jag kunde använda yogans positioner, flöden, andningstekniker och filosofi, för att verkligen arbeta med mig själv utifrån där jag är just nu. Allt med fokuset inifrån och ut.

Yoga är inte lösningen på allt...

... Men det häftiga med en regelbunden yogapraktik är att den påverkar och utvecklar så många områden inom oss! För mig har den har varit en viktig del i att lära känna min kropp, mina beteendemönster och mina tankar. Främst har den lärt mig att stanna upp, att pausa, och veta när det är dags för återhämtning eller när jag kan gasa på.

Här är några av de effekter som yogan kan ha om du praktiserar det regelbundet...

  • Du blir mer medveten om din kropps möjligheter och begränsningar
  • Du ökar din kropps möjligheter och begränsningar
  • Du lär känna dina tankemönster (destruktiva och positiva)
  • Du ökar din andningsmuskulatur (i och med pranayama, andningsövningar)
  • Du lär dig aktivera kroppens lugn och ro system (som är viktigt för att förebygga stress och för att återhämta sig)
  • Blodtrycket sänks
  • Du övar på självkärlek och acceptans (Läs om self compassion här)
  • Du övar din koncentrationsförmåga
  • Du lär dig att släppa på spänningar

Jag vill avsluta med ett citat

Har tyvärr inte hittat källan till det 🙂

If you practice yoga once a week,
you change your mind.
If you practice yoga twice a week,
you change your body.
If you practice yoga everyday,
it will change your life.

Med dansträning tränar jag avancerade rörelsemönster och blir jättestark i hela kroppen, men jag har länge saknat fokus på den individuella kroppen när det gäller att förebygga och ta hand om skador på ett medvetet och djupgående sätt. 

- Malin Spindel

Läs mer om mig och mina tankar om yoga här.

Referenser
1177 - Stress kan ge smärta och fibromyalgi 
Om smärta - Ett fysiologiskt perspektiv av Cecilia Norbrink och Thomas Lundeberg (red.)
Yoga, vetenskap och fakta av Sara Hoy
Fierce medicine av Ana T. Forrest
The great pain deception av Steven Ray Ozanich

 

Kontakt
Vill du att jag kommer och undervisar hos er?

I så fall kan du kontakta mig på malin@breathingyoga.se så svarar jag så snart jag kan.